Zníženie zaťaženia pneumatiky verzus rýchlosti
Nosnosť pneumatiky sa mení so zvyšujúcou sa rýchlosťou. Nasledujúce prehľady ukazujú odporúčané zníženie nosnosti a zvýšenie hustenia podľa medzinárodných štandardov ETRTO.
Pre stanovenie minimálnej možnej veľkosti pneumatiky pre dané vozidlo je nevyhnutná znalosť maximálne prípustného zaťaženia náprav a konštrukčnej rýchlosti vozidla. Na pneumatike je potom maximálna nosnosť vyjadrená indexom nosnosti a rýchlosť kategóriou rýchlosti.
U pneumatík rýchlostnej kategórie „V“ odporúča ETRTO pri rýchlosti nad 220 km/h nasledujúce zníženie nosnosti (viď tabuľka „Zníženie zaťaženia pneumatiky verzus rýchlosť“).
Pri uhle odklonu kolesa v rozmedzí 2° až 4° sa nosnosť znižuje o 5 % na každý stupeň. Toto zníženie nosnosti je možné kompenzovať zvýšením tlaku vzduchu.
Nosnosť pneumatík v dvojmontáži je 1,85 nosnosti pneumatík v jednomontáži.
Zvýšenie nosnosti až o 10 % oproti tabuľkovým hodnotám je povolené rovnako u pneumatík používaných na karavanoch alebo prívesných vozíkoch s max. prevádzkovou rýchlosťou do 100 km/h. Základné hustenie sa v tomto prípade zvyšuje o 20 kPa.
Nosnosť pneumatík pre osobné automobily možno zvýšiť iba u vozidiel, ktorých maximálna rýchlosť neprekročí 60 km/h a za predpokladu, že bude súčasne zvýšené i hustenie podľa tabuľky „Maximálna rýchlosť verzus zvýšenie nosnosti“.
Zníženie zaťaženia pneumatiky verzus rýchlosť
Hodnoty udávajú percentuálny podiel z nosnosti pneumatiky pri danej kategórii rýchlosti. Symbol „–“ znamená, že daná kombinácia nie je definovaná.
| Maximálna rýchlosť vozidla (km/h) | H | V | W | RZ |
|---|---|---|---|---|
| 210 | 100 | 100 | 100 | 100 |
| 220 | – | 97 | 100 | 100 |
| 230 | – | 94 | 100 | 100 |
| 240 | – | 91 | 100 | 100 |
| 250 | – | 88 | 95 | 100 |
| 260 | – | 85 | 90 | 100 |
| 270 | – | 82 | 85 | 100 |
| 280 | – | – | – | 95 |
| 290 | – | – | – | 90 |
| 300 | – | – | – | 85 |
Maximálna rýchlosť verzus zvýšenie nosnosti
Pre vozidlá s nižšími maximálnymi rýchlosťami je možné zvýšiť nosnosť pneumatík pri súčasnom zvýšení hustenia podľa nasledujúcej tabuľky.
| Maximálna rýchlosť vozidla (km/h) | Zvýšenie nosnosti (%) | Zvýšenie hustenia (kPa) |
|---|---|---|
| 60 | 10 | 10 |
| 50 | 15 | 20 |
| 40 | 25 | 30 |
| 30 | 35 | 40 |
| 25 | 42 | 50 |