Pre stanovenie minimálnej možnej veľkosti pneumatiky pre dané vozidlo je nevyhnutná znalosť maximálne prípustného zaťaženia náprav a konštrukčnej rýchlosti vozidla. Na pneumatike je potom maximálna nosnosť vyjadrená indexom nosnosti a rýchlosť kategóriou rýchlosti.
U pneumatík rýchlostnej kategórie 'V' odporúča ETRTO pri rýchlosti nad 220 km/h nasledujúce zníženie nosnosti (viď tabuľka 'Zníženie zaťaženia pneumatiky verzus rýchlosť).
Pri uhle odklonu kolesa v rozmedzí 2° až 4° sa nosnosť znižuje o 5 % na každý stupeň. Toto zníženie nosnosti je možné kompenzovať zvýšením tlaku vzduchu.
Nosnosť pneumatík v dvojmontáži je 1,85 nosnosti pneumatík v jednomontáži.
Zvýšenie nosnosti až o 10 % oproti tabuľkovým hodnotám je povolené rovnako u pneumatík používaných na karavanoch alebo prívesných vozíkoch s max. prevádzkovou rýchlosťou do 100 km/h. Základné hustenie sa v tomto prípade zvyšuje o 20 kPa.
Nosnosť pneumatík pre osobné automobily možno zvýšiť iba u vozidiel, ktorých maximálna rýchlosť neprekročí 60 km/h a za predpokladu, že bude súčasne zvýšené i hustenie podľa tabuľky 'Maximálna rýchlosť verzus zvýšenie nosnosti'.
Maximálna rýchlosť vozidla | Index rýchlosti (zaťaženie pneumatiky v %) |
(km/h) | H | V | W | RZ |
210 | 100 | 100 | 100 | 100 |
220 | | 97 | 100 | 100 |
230 | | 94 | 100 | 100 |
240 | | 91 | 100 | 100 |
250 | | | 95 | 100 |
260 | | | 90 | 100 |
270 | | | 85 | 100 |
280 | | | | 95 |
290 | | | | 90 |
300 | | | | 85 |
Maximálna rýchlosť vozidla | Zvýšenie nosnosti | Zvýšenie hustenia |
(km/h) | (%) | (kPa) |
60 | 10 | 10 |
50 | 15 | 20 |
40 | 25 | 30 |
30 | 35 | 40 |
25 | 42 | 50 |